Matti Lintulahti heitti Mediablogissa semmoisen pallon, että minun pitäisi laittaa vähin äänin blogini ovet kiinni ja häipyä takavasemmalle, jos en tuota palloa pompottelisi. Telkkarista siis kyse, ainakin lähivuodet, mutta onko mielekästä puhua televisiosta 2020, jos termi viittaa johonkin mitä ei oikeastaan enää ole? Vai onko tele visio juuri se oikea termi puhua kaukonäystä eli visuaalisesta tiedosta, jonka lähtöpaikka on silmänkantamattomissa. Kursivoidut tekstit ovat lainattu em. Mediablogin kirjoituksesta.

Joskus vuonna 2020 aamupäivällä otan taskustani television, kun saan multikkaani pikauutisen läheisessä kaupunginosassa menossa olevasta huoneistopalosta. Pikauutisen yhteydessä on jonkun kansalaisen ottama ja uutistoimitukselle lähettämä video tulipalosta. Pahuksen nopeiksi nämä kansalaisjournalistit ovat oppineet. Videosta tunnistan talon tutuksi, kaverini asuu siinä.

Visuaalista tunnistusta talosta ei tarvitse tehdä, eikä jättää sattuman varaan sitä, että satut juuri sopivasti katsomaan videon, vaikka et tiedä sen liittyvän sosiaaliseen elinympäristöösi. Kansalaisjournalistin videolaite on oletuksena videon julkaisun yhteydessä levittänyt videon metatiedot (mm. paikkatieto, videon kuvaussuunta ja sitä myötä rakennus) verkkoon, josta sinun multikan äly on yhdistänyt videon kaverisi asuintietoihin ja lähettänyt sinulle viestin, että kaverisi talossa palaa. Kaverisi palohälytin lähettää multikkaasi tiedon, että se ei ole kaverisi asunto, joka palaa. Kaverisi digitaalinen edustaja/agentti(digital me) antaa saman tiedon. Saat videon huomattavasti nopeammin käyttöösi, kuin siinä tapauksessa, että se olisi kiertänyt jonkun uutistoimituksen läpi. Saat videon tagiavaruuden sisältyen suorat linkit kaikkeen tietoon mitä kyseiseen tulipaloon liittyy: perinteisen median aineisto (uutiset), kansalaismedian aineisto (videot, blogit, jaikut, keskustelupalstat yms.), yleinen rakennustietokanta (rakennuksen historia, koko, asunnot, paloturvallisuus, rakennusmateriaalit, arvo, paloturvallisuustarkastukset, hätätiet), pelastustoimen tiedot (sammutus, ensiapu, väestönsuojelu, liikennejärjestelyt), yleistiedot wikipediasta (paloturvallisuus, tulipalot, henkilövahingot tulipaloissa, pelastautuminen). Kaiken tämän tiedon on multikka analysoinut, yhdistellyt ja koonnut sinun henkilökohtaisen profiilisi mukaan, joka sisältää tässä kohdin ainakin: tavat ja tarpeet sekä personoinnit (liittyen tiedonkäsittelyyn, käyttöliittymään, sosiaalisiin suhteisiin, oppimiseen, muistamiseen, kognitiiviseen taitoihin) fyysisen ja henkisen tilan tällä hetkellä, kalenterin, fyysisen ja sosiaalisen lähiympäristön, työn, toiminnan tavoitteet.

Multikkani mukaan kaverini on online-tilassa, joten mesetän ja saan pikaisen vastauksen, kaikki muuten ok paitsi, että joka paikka tuoksuu savulle. Jossain alakerrassa huoneisto paloi.

Pistäydyt mieluummin multikalla virtuaalimaailmassa kaverisi asunnossa tapaamassa kaverisi avataria ja ilmassa leijuu savun haju.

Illalla suosikkisarjani "Lost - 2nd generation" ensimmäisen tuotantokauden jakso tulee väärään aikaan. Jälleen kerran käy näin. En muista milloin olisin viimeksi katsonut televisiostani jotain siihen aikaan kun televisioyhtiö minut haluaisi sohvalle. Ehkä korkeintaan kerran kuussa Idolsin finaalia, SM-liigan loppuottelua, vaalikeskustelua tai muuta vastaava halutessani osallistua ohjelmasta käytävään keskusteluun mesessä, blogeissa, tekstareilla ja ihan millä välineellä vain kavereideni ja tuntemattomienkin kanssa.

Ei ole enää vuosiin ajateltu, että muita kuin live-lähetyksiä katsottaisiin, jonkun ulkopuolisen tahon määräämään aikaan. Sarja tuli "väärään aikaan" silloin joskus, kun televisiossa oli vielä johto.

Muulloin avaan tallentavan digiboksin ja television silloin kun minua huvittaa katsoakseni mitä haluan.

Mitään yleistä tietoa, joka on useissa tietokannoissa ei tarvitse enää "tallentaa". Jos haluat vastaanottaa varmuudella tietokokonaisuuden, jonka koko on sadasta gigasta ylöspäin, niin sinun pitää osoittaa tahtosi vähintään minuutteja aiemmin. Sinua ei kiinnosta avata useita laitteita, eikä mitään bokseja vastaanottaaksesi visuaalista ja auditiivista tietoa, avaat vain henkilökohtaisen tietokanavan sillä tavoin kuin se on helpointa sinulle.

Valitsen Lostin uusimman jakson, josta älykäs digiboksini on poistanut mainokset. Eihän epärelevantteja mainoksia, jotka kaiken lisäksi katkaisevat lempisarjan, kukaan jaksa katsoa. Käynnistyessään digiboksini ottaa yhteyden netin kautta televisioyhtiön tietokantaan, jonne olen tallentanut profiilin itsestäni ja mieltymyksistäni ja lataa profiiliini sopivat mainokset näytettäväksi ennen ja jälkeen valitsemani Lostin sarjan. Näitä mainoksia katson mielelläni, koska ne yleensä kiinnostavat minua. Tälläkin kertaa havaitsen leffamainoksen, joka herättää kiinnostuksen mennä katsomaan sitä isolta kankaalta.

Mainoksia, jotka ovat mainostavan yrityksen toimeksiannosta tehtyjä ei ole kukaan ottanut vakavasti vuosiin. Yritysten markkinointi ja asiakasrajapinta ovat sosiaalisissa virtuaalimaailmoissa monimutkaisessa vuorovaikutuksessa, jossa mainostettavaa kohdetta koekäytetään, arvioidaan, testataan ja siitä keskustellaan avoimesti.

 

Muutaman valitun mainoksen jälkeen Lostin jakso alkaa ja alan katsoa sitä, toistamiseen. Ulkomaisia sarjoja en ole pitkään aikaan katsonut Suomen televisiosta muuten kuin toistona. Hyviä ja parhaita sarjoja on mukava katsoa uudestaan. Ensimmäisen tuotantokauden jaksot olin katsonut netistä ladattuna – mainosrahoitteisesti, ilmaiseksi ja laillisesti muuten – jo ennen kuin sarjaa alettiin lainkaan esittää Suomessa puoli vuotta sarjan ensiesityksen jälkeen. Uutuussarjan innokkaana fanina olin tietenkin ensimmäisen joukossa keskustelemassa ja kommentoimassa televisioyhtiön Lost-sivustolla, joka käynnistyi muutama kuukausi ennen varsinaisen tv-sarjan ensiesitystä Suomessa. Hyvä yhteisö muuten, viihdyn siellä.

 

Sarjat julkaistaan globaalisti samalla hetkellä verkossa. Netin globaali yhdenaikainen vuorovaikutus ja sarjojen julkaisu maittain eri aikaan koettiin järjettömäksi, heti sarjojen nettijakelun yleistyttyä kymmenen vuotta sitten.

 

Nuo nuoret alle 20-kymppiset haluavat katsoa kaikki ohjelmat netistä ja mobiilista heti ja nyt jonkinlaisena pikaohjelmointina. Tuntuu ettei heillä ole minkäänlaista kykyä kärsivällisyyteen tai odottamiseen. Eläkkeellä olevat vanhempani taas edustavat toisenlaista ääripäätä. Vaikka he seuraavat yhä enemmän netti-televisioitakin lähinnä minun ja muiden lapsiensa ja erityisesti lapsenlapsiensa lähettämien vinkkien ansiosta, he vielä pitävät televisioyhtiöiden perinteistä osaa – mainosrahoitteisia kanavia ja maksutelevisioita – pystyssä, mikä on mahdollista, sillä mainostajatkin suuntaavat yhä enemmän rahojaan tuohon paljon kuluttavaan velattomaan ja vauraaseen kansanosaan. Minä taas pidän televisiokanavia pystyssä viihtymällä heidän suosikkiohjelmien ympärille luoduilla yhteisösaiteilla, ja antamalla tarkat profiilitiedot mainostajia varten (koska hyödyn siitä itsekin saamalla parempia mainoksia).

 

Nuorilla on erinomainen kyky kärsivällisyyteen ja odottamiseen, koska heidän tiedonkäsittelytaitonsa ovat niin korkealla tasolla, että he pystyvät hallitsemaan kaikenlaisen tiedon lähettämisen ja vastaanoton säilyttäen henkisen tasapainon. Kaikki mediat, sosiaaliset suhteet ja netin ääretön tietomassa hallitaan yhdessä digitaalisen henkilökohtaisen avustajan/agentin kanssa, joka yhdessä koulun/terveydenhuollon/yhteiskunnan/sukulaisten/ystävien kanssa on viritetty tuntemaan nuori fyysisesti ja henkisesti, jotta se voisi tarjota optimaalista tukea käyttää tietoa. Suosikkiohjelmilla ei ole yhteisösaitteja vaan suosikkiohjelmabrändit näkyvät yhtenä toimijana virtuaalisissa yhteisöissä.

 

Lostin jakson päätyttyä en jää katsomaan minulle profiloituja mainoksia, vaan langattoman näppäimistön avulla vaihdan television näkymän netin näkymäksi – käteviä nämä uudet television ja netin yhdistelmälaitteet, nettivisiot kuten niitä Suomessa ovat jotkut alkaneet kutsua. Netissä Lost-keskustelujen jälkeen avaan You Tube Suomen katsoakseni onko kotiseudullani tapahtunut mitään merkittävää, mitä journalistien ja bloggaajien tuottama päivän uutisvirta multikkaani ei vielä olisi tuonut. Tsekkaan kansalaisten lataamat uudet Suomi-videot aina iltaisin, koska silloin innokkaimpien käyttäjien arvioinnin ja tagityksen ja tuoreiden videoiden katselukertojen määrät ovat on alkaneet erottaa taustakohinasta parhaat ja katsomisen arvoiset videot. 30 sekunnissa huomaan että tänään ei ole tapahtunut mitään merkittävää eikä hauskaa, mikä on harvinaista. Yleensä sieltä löytyy mainion loppukevennyksen, joskus uutisenkin. Televisiopäiväni vuonna 2020 on ohi.

 

Sinun mentaalisessa mallissa visuaalisesta tiedosta ei ole olemassa semanttista eroa televisiolla ja netillä. Katsot Lostisi virtuaalimaailman sisällä ja Lostin hahmot ovat virtuaalimaailman kosketeltavia eläjiä. Et ikinä mene minnekään nettisivulle tai palveluun halutessasi tietoa, vaan haluamasi sisältö tulee sinun henkilökohtaiseen tietokanavaan sinun henkilökohtaisen profiilisi mukaisesti. Et tsekkaa mitään tiettyyn aikaan päivästä, vaan lähes kaiken tiedonhaun ja tiedonluonteen tulkinnan tekee henkilökohtainen agenttisi, jonka olet personoinut siten, että saat sellaista tietoa kuin haluat silloin kuin haluat. Katselukertojen määrä on vain yksi tuhansien  muuttujien joukossa, joita agenttisi käsittelee arvioidessaan tietosisällön merkitystä ja arvoa sinulle. Säästät 25 sekuntia mielekkääseen toimintaan, kun tiedät, että saat ilmoituksen kun haluamasi kaltainen tietosisältö on saatavissa ja voit tarkistaa tämän tiedon mielekkyyden 5 sekunnissa. Tänään on tapahtunut miljoonia merkittäviä sekä hauskoja asioita ja pohdiskelet tarvitsisitko mukauttaa agenttisi asetuksia tiedonvälityksen suhteen, jotta voisit ohjata elämääsi rakentavien tietovirtojen käyttöä, johonkin uuteen suuntaan. Agenttisi ehdottaa sinulle loppukevennystä, 3 minuutin satiirista amatöörivideopätkää Australiasta. Agentti listaa tärkeimmiksi seuraavat tiedot, Agenttisi on yhdistänyt videoon liittyvät muuttujat suosittelumerkinnäksi 4½ tähteä ja listaa sinulle tärkeimmät:

-         on huvittanut 1206 ikäistäsi, samaa sukupuolta olevaa, yhtä monta lasta omaavaa henkilöä

-         on helpottanut merkittävästi työperäistä stressiä 690 ihmiseltä

-         on sopiva tämän hetken vireystilaasi, koska nukahtaminen yli puolen tunnin päästä

-         käsittelee 62% niistä elämällesi tärkeistä aiheista (analyysi netin sosiaalisen kanssakäynnin perusteella), joita olet viimeisen puolen vuoden aikana käsitellyt

-         ystäväsi haluavat kuulla kommenttisi tästä videosta 77% varmuudella

-         videon katselukertojen ja reaktioiden analyysi ennustaa tämän videon sosiaalisen tärkeyden nousevan 32,4 kertaiseksi seuraavan 12 tunnin aikana

-         videon tekijän kiinnostavuus on 63% (sinun ja hänen profiilien vertailu)

-         videossa esiintyy 8 asiaa, joista olet ilmoittanut haluavasi oppia lisää

-         videon kerronnallinen analyysi sanoo, että pidät juonirakenteesta ja draamallisista ratkaisusta 93% todennäköisyydellä

 

13 vuotta on pitkä aika teknologian käytön muuttumisen suhteen. Jos mennään taaksepäin 13 vuotta niin graafinen web oli uusinta uutta. Mutta tulevaisuutta teknologian suhteen ei voida ennakoida menemällä sama määrä vuosia taaksepäin ja vertaamalla, koska muutosnopeus kasvaa (tietoteknologian kohdalla). Se mitä ollaan tultu eteenpäin 10 viime vuoden aikana, niin saman verran edetään ehkäpä 7 tulevana vuotena. Jos siis halutaan mennä 13 vuotta eteenpäin niin pitää miettiä mitä meillä oli 18-20 vuotta sitten: www oli Tim Berners-Leen takaraivossa visiona. Nyt meillä on visiona semanttinen web, läsnä-äly ja ihmisen toimintaa ymmärtävä tietoteknologia, eli ne pitäisi löytyä multikasta, kotoa, vaatteista ja kaikkialta elinympäristöstä 2020.

Tietoa välittävällä tekniikalla ei ole käyttäjälle mitään merkitystä, vain ainoastaan sisältö on merkityksellistä. Ei siis televisiota vaan netti/virtuaalimaailma/henkilökohtainen tietokanava, josta otetaan sitä mitä halutaan.