Eikö ollutkin tehokas otsikko ja hyvin nivoo yhteen kirjoituksessa todetun? Tätä näkee niin usein, että alkaa palamaan hihat. Tehdään tieteellisestä tutkimuksesta uutinen, jossa vedetään mutkat suoriksi ja laitetaan iskevä otsikko, joka ei pidä ollenkaan paikkaansa. Mahdollisesti isoilla resursseilla tehty tutkimus lyödään läskiksi mediassa, ja vain sen takia, että saataisiin puhutteleva uutisjuttu tai ei ole osaamista sen vertaa, että tiedettäisiin alkeet siitä miten tieteellisiä tutkimuksia pitää käsitellä uutisen materiaalina. Lopputulos voi olla se kaikista vahingollisin, eli lukija jolla ei ole aikaa tai mahdollisuutta perehtyä itse tutkimukseen saa täysin virheellisen kuvan tutkimuksen tuloksista. Yleensä näissä tapauksissa vielä virheellisellä uutisoinnilla pidetään yllä ennakkoluuloja ja harhakäsityksiä, niin kuin tässäkin tapauksessa.
Uutinen MTV3.fissä: Videopelit vievät aikaa koulutehtäviltä
Mitä olettaisi, että tutkimus, josta uutinen kertoo, sisältäisi:
No mitkä näistä on Reutersin uutisen mukaan tutkitusti osoitettu oikeaksi? Ei yksikään kohta!
"Although gamers spend less time reading and doing homework, there have been some studies that show that high academic achievers spend less time doing homework," Cummings said.
"Gamers may actually be more effective in completing homework assignments, and as a result, they spend less time doing homework. We need to look deeper into what is going on," she said.
On siis aivan oikein jätetty auki, mistä korrelaatio voisi johtua, koska sitä ei ole tutkimuksessa tutkittu. Mutta tätä ei sitten MTV3-STT-uutisessa ole viitsitty kertoa, vaan on pidetty Reutersin uutisessa oleva kausaatio voimassa. On siis pätkitty tutkijan haastattelusta se osa mukaan, jossa mahdollinen kausaatio on esitetty, mutta ei sitä, missä se on kyseenalaistettu.
Tämänkaltaisessa uutisoinnissa on niin paljon väärin, että tulee mieleen jopa jostain käsittämättömästä tarkoitusperästä kumpuava tahallinen harhaanjohtaminen. Toivon, että virheellisyys johtuisi heikoista journalismin taidoista, mikä sekään ei ole kyllä kovin ilahduttavaa ainakaan silloin, kun vaikutus voi olla harhakäsityksien pönkittäminen.
|
|