Aina on ihminen haaveillut olevansa joku muu, jossain toisessa ajassa, jossain toisessa paikassa tai edes toisessa maailmassa. Virtuaalitodellisuus on paras keino toteuttaa nämä haaveet, koska esim. teleportaatiota, aikakonetta tai planeettojen välisiä avaruusaluksia kansalaisille ei ole vielä ihan toimiviksi saatu. Scifissä virtuaalitodellisuutta on pyöritelty aina ja massiivisesti. Filosofit ovat sitä myös pohdiskelleet. Tuoreimpana suomalaisista sitä on tehnyt suositeltavan hyvin Timo Airaksinen kirjassaan Ihmiskoneen tulevaisuus.

Virtuaalitodellisuus on helposti nähtävissä ihmisen tekniikan kehityksen huippuna. Miksi kokea mitään oikeassa maailmassa, jos kaiken mitä haluaa kokea, voi kokea "aidosti" ja turvallisesti virtuaalitodellisuudessa. Viime vuosina virtuaalitodellisuus on siirtynyt toiveajattelusta konkretiaksi. Yksi suosituimpia virtuaalimaailmoja on World of Warcraft. Blizzardin kehittämällä pelimaailmalla on yli miljoona käyttäjää pelkästään Euroopassa. Käyttäjät maksavat n. 15€/kk tästä tekotodellisuudesta. Tuommoinen summa joka kuukausi ja miljoonia käyttäjiä kertoo aika huomattavasta imuvoimasta. WoW:in ollessa vasta ensimmäisiä toimivia virtuaalimaailmoja, niin jo varovaisella mielikuvituksella pystyy hahmottamaan virtuaalimaailmojen nousevan maailmanluokan ilmiöksi ja bisnekseksi kymmenen vuoden sisään.

Vähän kerrassaan ihmiset käyttävät yhä enemmän aikaa virtuaalimaailmassa ja parhaat tuntemukset sekä kokemukset alkavat yhä useammin löytyä virtuaalitodellisuuden puolelta. Lopulta ihmiset viettävät enemmän aikaa virtuaalitodellisuudessa kuin reaalimaailmassa. Tälle kehitykselle on vaikea löytää pysähtymiskohtia tai esteitä. Virtuaalitodellisuuden arkipäiväistyminen on aivan ovella ja tulossa huimaavalla vauhdilla. Vaikutukset tulevat näkymään kaikilla elämän osa-alueilla, mutta silti yleisen mielipiteen mukaan virtuaalitodellisuus on vielä scifikirjailijoiden mielikuvitusta. Tästä jatkan tässä virtuaalitodellisuus-kategoriassa. Tietokonepelit eivät vielä ole ”totta”, mutta askel todemman suuntaan ja ollaan toden teolla toden teossa virtuaalimaailmassa.