Yksi mielenkiintoinen älyn kasvupaikka lapsille ja lapsenmieliselle tulee olemaan leikkikentät. Tarkoitan siis sekä lapsen että koneen älyn kasvupaikka. Suomalainen Lappset valmistaa uudenajan leikkivälineitä. Tämä on kiinnostanut ainakin BBC:tä ja digitodayta. Uudenlaista motorisen, sosiaalisen ja kognitiivisen kehityksen leikkikenttää on ollut suunnittelemassa monen alan asiantuntijoita. Tarkemmin en tiedä mitä kivaa lasten varalle on pilottiin mukaan saatu, mutta vain suunnittelijoiden ja leikkijöiden mielikuvitus on rajana. Mihin leikkikaluun suunnittelijoilla riittää mielikuvitus ja mihin leikkiin riittää leikkijöiden mielikuvitus. Jos mietitään pelejä tai säännöllisiä leikkejä niin parilla älykkäällä ominaisuudella viritellään vaikka mitä. Leikkijöille vaikka älyliivi päälle tai paikannin taskuun ja sykemittari ranteeseen. Leikkikentän tietokoneesta startataan Kirkonrotta kirjautumalla sisään ja syöttämällä parametrit. Lapsenmieliset juoksevat piilosta toiseen ja nopeimmat pelastuu. Tilastoista tykkäävä lapsi tilaa kirkonrottasession jälkeen statistiikat vaikka sähköpostilla tai tekstiviestinä. Tärkeimpänä tietysti piilojen käytön jakauma, pelastuskeskiarvot, vangitsemisajankohdat, keskimääräiset juoksunopeudet ja käytetyt henkilökohtaiset strategiat.

Leikkikentän tietokoneen älykäs agentti opettaa uusien pelien säännöt, neuvoo pelin kulun, pitää huolta sääntöjen noudattamisesta ja ratkaisee tietysti leikkikentälle ominaiset riitatilanteet. Vanhemmat seuraavat leikkikentän näytöltä tai mobiilipäätelaitteesta lastensa olinpaikan, leikin tilanteen ja kulutetun energian, mistä hyötyä kun mietitään päiväunien ja välipalan tarvetta. Jos ei leikki oikean leikkikaverin kanssa kiinnosta, niin agentti luo tarinallisen kehittävän seikkailun yksin leikittäväksi.

Kyllä käy kateeksi Lappsetin väkeä, mielikuvituksekkaan paljon sovellettavaa ja palkitsevat lapsenmielisten leveät hymyt voi vain kuvitella, koska niitä ei voi nähdä, kun he jo kirmaavat etsimään uutta piilopaikkaa leikkikentän älyn seuratessa.