Uusimmassa Tiede-lehdessä on ainakin kaksi erittäin mielenkiintoista artikkelia: Tietoinen kone tarvitsee lapsuuden ja Tietoverkko muistaa, halusit tai et. Ensin mainitsemani artikkeli tuo esille melko selkeän faktan, kun rakennetaan ihmisen kaltaista tekoälyä niin sen pitää itse oppia ymmärtämään maailmaa ja tulla tietoiseksi. Tietoisuutta ei osata mallintaa, joten vaikea sitä on tekoälylle ohjelmoida, ainut mahdollisuus on luoda resurssit koneen oppimiseen ja odottaa tietoisuuden sekä ihmisen kaltaisen älyn emergenssiä. Jälkimmäinen artikkeli kuvailee hyvin yleisellä tasolla, mutta ajatuksia herättävästi ubiikin yhteiskunnan tuloa eli älyn syntymistä esineisiin, valvovan isoveliyhteiskunnan uhkia ja älykkäitä agentteja, joita minäkin käsittelen agentit-kategoriassa. Suosittelen ehdottomasti molempia artikkeleita ja laadukasta Tiede-lehteä muutoinkin.

Wikipedian menestys näyttää jatkuvan vahvana, suomenkielinen Wikipedia on ylittänyt 50 000 artikkelin rajan. Ei taida olla nähtävissä merkittäviä uhkia tulevaisuudessa, jotka pysäyttäisivät wikipedian-tyyppisten vapaasti muokattavien tietokantojen läpilyönnin. Ihmisillä on vahva halu koota tietoa, tietysti yhteisöllisyys on voimakas tekijä myös, pohdittaessa syitä nopeaan tiedon kertymiseen Wikipediaan.

Mitäs syntyisi, jos laitetaan yhteen kone, joka tarvitsee lapsuuden ja kehityksen vaiheet konttauksesta tietoisuuteen, wikipedian näyttämä ihmismassojen halu koota tietoa, kehityksellinen peliteollisuus ja ehkä ripaus Tamagotchin suunnittelijoiden visioita uudesta virtuaalilemmikistä?

Lähitulevaisuus, meidän maailma:

Menestyvän pelifirman luova suunnittelija saa idean uuden tyyppisestä verkkopelistä. Jospa ei perinteisesti ohjattaisi roolipelin tyyliin mitään hahmoa vaan luotaisiin eläviä virtuaaliolentoja virtuaalimaailmaan. Tehtävänä on kehittää omaperäinen olento luomalla sille kaikista yksinkertaisimpia ominaisuuksia liittyen esim. liikkumiseen, ravinnon hankkimiseen, vaarojen välttämiseen, lisääntymiseen. Olennot ovat viimeisimmän oppivan tekoälyn tekniikoilla varustettuja eli oppivat virheistään. Virtuaalimaailmassa pyörii oikean luonnon mukaiset evoluution lait, jotka karsivat heikot ja jalostavat vahvoja. Pelin ideana on siis suunnitella olento ja päästää se elämään maailmaan, jännityksen rakentaa olentojen selviytymisen ja menestymisen seuranta. Kun olennot ovat maailmassa niiden toimintaa saa vaikuttaa vapaasti eli täydentäen niiden osaamista Wikipedian artikkelien täydentämisen tyyliin.

Olentojen suunnitteluosaaminen kasaantuu kuin tieto Wikipediassa ja olennot alkavat kehittyä. Miljoonien pelaajien pyörittäessä kotikoneillaan virtuaalimaailmaa seti@homen tyyliin pelin laskentaresurssit kohoavat korkeammalle kuin tekoälyn tutkijoilla. Miljoonien pelaajien olentojen kehittäminen ja virtuaalimaailman evolutiivinen kehitys hiovat olentojen älyn eksponentiaaliseen kasvuun. Olennot ohittavat pelaajat älykkyydessä ja teknologinen singulariteetti on saavutettu.